5.10.18

Kroatien (del 1)

För två-tre veckor sedan var jag i Kroatien med David och hans familj. Vi hade hyrt ett stort hus med pool strax utanför Split. Huset var perfekt och servicen toppen. Vi blev till och med överraskade med tapastallrik och vin av husägarna och en annan dag kom de in med nybakta bullar. Det fanns dock ett minus, vi hade ett slakthus riktigt i närheten så det var inte så mysigt att sitta och äta nygrillat kött samtidigt som man hörde grisarnas och kossornas panik. Nåväl, såhär såg det ut där vi bodde.

Det fanns ett litet mindre hus också, ett grillhus. Där utanför satt vi många kvällar och pratade, drack vin och åt gott.

Flygresan dit gick bra! Om jag minns rätt så landade vi redan 11-12 tiden i Split. Till huset fick vi fara först på eftermiddagen så vi hade några timmar att döda innan de. Det var dock inget problem, vi trallade iväg  till närmaste strand (som låg riktigt nära flygplatsen) simmade en stund, plockade stenar med Davids syskonbarn och sen for vi till en restaurang på pizza. Ganska strax efteråt tog vi taxi till huset. Några for iväg och handlade och resten låg vid poolen och stekte. Vi var alla så trötta första kvällen så vi for i säng redan åtta på kvällen, vissa till och med tidigare.

Dag två var vi lite piggare efter en god natts sömn. Vi började dagen med frulle följt av bergsvandring. Jaa eller vi kom aldrig så långt som till berget. Vi gick nämligen lite vilse och mötte på en del otrevliga faror. Bland annat en kopparorm, en stor råtta, arga hundar och ett fält med farliga växter. Vi kan säg som så att vandringen blev inte riktigt lång.

Här undersöks svärmors fot som det plötsligt rann blod från. Vi misstänkte att såret kom från ett rostigt stängsel och att hon med stor sannolikhet skulle få typ stelkramp, tills vi insåg att det var ju bara lite saft från vindruvorna, vi gick nämligen igenom en vinodling.

Sen låg vi vid poolen nån timme innan några av oss tog uber in till Split. Vi åt lokal mat på en restaurang vi blev tipsad om av uberchaffisen och sen blev det shopping i Mall of split, ett riktigt stort shoppingcenter. Här på bilden har vi David, hans två bröder Filip och Emil och Matilda som är Emils sambo.

Senare på kvällen satt vi och myste vid grillhuset och grillade korv inlindade i bacon med grönsaker.