17.12.10

Äntligen icke-rökare

På söndag får jag äran att fira 6 veckor som rökfri(rättare sagt 40 dagar), därför kände jag att det var dags att skriva om just det.



Jag slutade röka efter att jag läste boken "Äntligen icke-rökare". Innan jag läste boken hade jag inga planer på att sluta röka förrän jag kände att jag hade "den rätta viljan" eller "rätta tidpunkten". Undrar om den viljan eller tidpunkten någonsin inträffat om jag inte läst boken.

Hur som helst så hade jag tråkigt en kväll så jag tänkte att jag skulle läsa en bok, vilket jag gör väldigt sällan. Kollade i bokhyllan och jag hade 4 böcker att välja mellan 1. Bellmanhistorier 2. Dassboken 3.företagsamhet 4. Sluta röka boken. Jag tyckte att "sluta röka boken" lät väldigt intressent(jämfört med de andra), första tanken som slog mig var : hur f#n kan en bok få mig att sluta röka, visserligen är jag en aning halvblåst och lättpåverkad, men att en bok skulle få mig att sluta röka trodde jag nog inte.


Dagarna gick och jag kom på mig själv att jag rökte mindre och mindre, dessutom smakade cigaretterna inte alls lika bra längre. Sista dagen jag rökte var ungefär en vecka efter att jag börjat läsa boken. Hade krapula den dagen också vilket gjorde att första dagen var rätt så lätt att vara rökfri.

Vill ju inte påstå att det är bara p.g.a boken jag slutat röka men den fick mig att få den "rätta viljan" och "den rätta tidpunkten".

Att det i boket står saker som att "det är lättaste vägen att sluta röka" och "du kommer inte att ha abstinens" och "dittan & dattan". Det kan man glömma, nog har jag fått kämpa med svett&tårar!!! Och flera gånger om dagen tänker man på dendär cigaretten som man så gärna vill ha. Att det skulle vara lätt att sluta röka köper jag inte!

Men det säger jag nog, aldrig mer igen... Aldrig mer ska jag låta en cigarett styra mitt liv och aldrig mer vill jag gå igenom sluta röka fasen. Jag är väldigt tacksam över att den där boken hamnade i mina händer, tror att "den rätta viljan och tidpunkten" inte hade kommit på väldigt länge utan den !


Även om jag varit orökt i 6 veckor nu kan jag inte säga att jag är en "icke-rökare", tänker fortfarande på cigaretter flera gånger om dagen, skulle jag ta en cigarett nu tror jag att jag snabbt skulle börja igen. Att sluta röka är något som inte händer på en dag. Men det blir förstås lättare för varje dag som går.

Nu domnar min arm bort i min konstiga skrivställning så här avbryter jag. Skulle ha hur mycket som helst att skriva om det här ämnet men jag tar det i något annat skede, vid ett tillfälle när klockan inte är ett på natten.

Inga kommentarer: