23.9.14

Pilates

Ikväll ska jag på pilates-pass för första gången i mitt liv. Jag har nog länge tänkt att jag ska test fara men inte riktigt kommit mig i väg, men nu har jag som tur min vän Jasmine här i Vasa som drar med mig. Får nu se om jag gillar det eller inte :) Jag var ju förstås tvungen att googla upp lite info om pilates vad det har för nytta.


Därför är pilates så bra...

  • Stärker både små och stora muskler vilket ger slanka och smidiga muskler framför starka, korta och bulliga.
  • Tränar hela kroppen - även de muskler som du inte visste att du hade.
  • Skyddar dig mot överbelastning av musklerna i andra sportformer som du tränar.
  • Ger en sund och bra motvikt till de många ogynnsamma arbetsställningar de flesta utsätter sina kroppar för.
  • Stärker kroppens svagaste del - rygg, länd, mage och buk.
  • Ger bättre balans mellan kropp och själ.
  • Stimulerar blodcirkulationen i hela kroppen.
  • Är lämplig som rehabilitering efter skador och operationer.
  • Är mycket skonsam och därför kan alla, oavsett kön eller ålder, träna pilates.
  • Ger en rakare kroppshållning.
  • Ökar kroppsmedvetenheten, du rör dig smidigare och använder kroppen mer ändamålsenlig när du t ex sitter på din kontorsstol eller tömmer diskmaskinen.

Inga kommentarer: