18.2.11

O´learys

Ikväll har jag varit vid O´learys med Jenna, vi har druckit kaffe, skvallrat och sånt som brudar gör :) Många långa veckor eller kanske till och med månader sen vi sist träffats. Men även om det är lång tid mellan våra träffar känns det alltid som att vi just träffast, det är väl det som kallas vänskap :)


Är hemma hos mamma nu, vi sitter med varsin datorn och nördar, mysigt. Ska upp tidigt och jobba i morgon, sen på kvällen är det förlovningskalas som gäller. Ska bli riktigt roligt att samlas med vännerna igen.

Och jag vet inte vad som tagit åt min hy, den är så mjuk och len. Inte en minsta liten finne eller nått. Den har varit så rätt länge nu, hoppas det håller i sig. Men bara för att jag skrev det vaknar jag väl med värsta acne eller nått i morgon. Men så mycket snyggare man känner sig med en vacker hy :)
Men jag antar att det börjar märkas att jag har slutat röka, har ju endå varit orökt i 3½månad typ!

Vad som händer efter att man slutat röka:

20 minuter efter sista cigaretten: 

- Ditt blodtryck och din puls gått ner till en normal nivå
- Temperaturen i dina händer och fötter återgått till det normala

Åtta timmar efter sista cigaretten:

- börjar kolmonoxidhalten i ditt blod att minska och det livsviktiga syret får mer plats
- du blir mindre trött

24 timmar efter sista cigaretten:

- har riskerna för att du skall få en hjärtinfarkt börjat minska
 

Tre veckor - tre månader efter sista cigaretten:

- har din blodcirkulation och lungkapacitet förbättrats så mycket att det känns lätt att promenera
- har du fått en ökad blodcirkulation runt dina ryggkotor och därmed minskat risken för ryggbesvär
- har din hud fått tillbaka en frisk rosa ton istället för den gråaktiga
 

Fyra - sex månader efter sista cigaretten:

- har de skador som rökningen orsakat i dina blodkärl börjat repareras
- är risken för att du skall drabbas av en blodpropp avsevärt mindre än när du rökte
- har flimmerhåren i dina luftrör återaktiverats och arbetar för fullt med att "städa" dina lungor
- har du fått minskad hosta och slembildning

Ett - två år efter sista cigaretten:

- är risken för att du skall få kärlförträngning och hjärtinfarkt hälften så stor som om du hade fortsatt att röka
- har ditt immunförsvar blivit allmänt bättre
- är risken för att du skall utveckla allergier och luftrörskatarr betydligt mindre
 

Fem år efter sista cigaretten:

- är risken för att du skall få en hjärnblödning eller hjärtinfarkt lika liten som hos en icke-rökare
- har risken för att du skall utveckla cancer i mun, hals, matstrupe, lungor, urinblåsa, njurar, livmoderhals och bukspottkörtel minskat betydligt.
 
 
 
Nu ska jag sluta babbla och fokusera mig på att somna istället. Hoppas ni har en trevlig fredagkväll.
Godnatt

Inga kommentarer: