7.5.18

Portugal (del 1)

Nåja, äntligen dags för del ett av Portugalresan. För er som missat så bor alltså min mamma och hennes man i Portugal för tillfället så jag var alltså och hälsade på dem. De bor i Castelo branco som är en stad som ligger typ 2-3 timmar med bil från Lissabon. Vill ni ha noggrannare info får ni googla. Mamma hämtade mig från flygplatsen i Lissabon så jag skulle komma snabbare fram till Castelo branco, tydligen tar det flera timmar längre med tåg. Jag tror dock att det hade gått snabbare med tåg, min mor är ju inte direkt känd för att ha bra lokalsinne så att såklart körde vi ju vilse, trots GPS! Så det blev lite längre tid i bilen, om vi sägr som sålejs. Men jag fick ju se lite mer av Portugal, mer berg och massa träd,  eller jaa "vackra vyer" som min mor kallade det för att hålla mig positiv i en het bil med rädslan att aldrig hitta fram.Vi hittade dock fram, något senare än planerat.

Faktiskt så var det riktigt vackra vyer! Lite smutsigt bilruta dock.

När vi äntligen kom fram slängde vi in väskorna i lägenheten och så bytte jag om till svalare kläder. Det var nämligen tjugoåtta grader varmt när vi kom fram. Det har länge varit regnperiod där men jag kom precis när det slutade. Det har tydligen regnat ovanligt mycket där i år. First stop blev vid en hamburgerrestaurang i stan. Jag skulle nästan våga påstå att det var den godaste hamburgarmåltiden jag någonsin ätit.

Sen gick vi runt så jag fick utforska stället. Massor med gamla fina byggnader och mysiga parker hittar man i Castelo branco.

Sen tror jag inte vi gjorde så mycket annat än handlade och chillade den dagen. Jag var så trött efter ditresan. Här syns lite av vardagsrummet i lägenheten.

Följande dag fick jag vakna upp till dukat frukostbord, som alla andra mornar! Nästan som på hotell! :)

Sen blev det en tio kilometers morgonpromenad! Vi har promenerat minst 10 km nästan varje dag under resan så motion har jag minsann fått.

Att stanna på en cappuccino vid Jumbo blev lite av en tradition under morgonpromenaderna.

Skulle fota mamma på en bänk men hon försvann hahaha. Det är ganska tydligt varifrån jag fått min klantighet. heh.

Sen på kvällen var vi och shoppade till ett shoppingcenter i närheten. Det var rätt så stort så vi gick inte igenom hela. Där fanns många av mina favorit affärer (Bershka, Pull & bear, Stradivarius m.m.)

Följande dag var vi också på en lång promenad. Om jag minns rätt så var vi runt 15 km den dagen.

Vi stannade på picknick i en park.

På kvällen var vi ut och äta tre-rätters middag med Teuvos jobb. Här sitter vi ute och väntar på resten av shacket. Supergod mat fick vi men tyvärr så fotade jag inget på hela middagen.

Sådär såg de första dagarna ut. Fortsättning följer...