15.4.14

Kokosolja mot fet hy


Jag har sedan tonåren haft rätt dålig hy. Fet hy på t-området men resten av fejset torrt. Finnar har jag haft nästan hela tiden, ibland mindre och ibland mera. Har jag inte flera små har jag i stället en mega stor. Har testat en massa olika produkter i hopp om att hitta en som fungerar bra, utan att torka ut huden eller göra den ännu mer oljig. Jakten på den rätta produkten har varit dyr och hopplös, tills jag testade kokosolja.

Efter att jag tvättar bort mitt smink på kvällen brukar jag smörja in ansiktet med kokosolja och sova med det över natten. Man kan även tvätta bort sminket med oljan. På morgonen när jag vaknar känns huden riktigt mjuk, varken för fet eller för torr. Kokosoljan passar perfekt för blandhy, åtminstone för mig. Eftersom den är väldigt fet löser den upp fettet (fett löser fett) och samtidigt ger den fukt åt de torra områden i ansiktet.  

Nu kan jag inte lova att kokosoljan passar för alla, men åtminstone för mig och min blandhy passar den superbra av mina erfarenheter jag haft hittills. Visst har jag fortfarande fet hy och finnar men en stor skillnad har jag märkt. Nu behöver jag inte längre slösa pengar på dyra produkter som inte fungerar. 

Kokosoljan är billig, dryg, naturlig och ett måste i hemmet. Man kan använda kokosoljan till så mycket. Själv använder jag den i matlagning och som hår- och hudvård. 



Ni som använder kokosolja, till vad brukar ni använda den till? :)

5 kommentarer:

Sara sa...

Alltså jahaa, då ska ja testa kokosolja för har super problem med hyn just nu...men tvättar du bort de på morgonen eller drar de i sig i huden? (ööh bra svenska!)Nog för att man ändå rengör ansiktet på morgnarna men... Å förresten gör du nå skiljt med dina naglar, mina blir extremt nötta och ledsna när jag lackar och tar bort och lackar igen? :)

Pamela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pamela sa...

förr tvätta jag alltid ansiktet morgon och kväll.men nu har jag för det mesta inte behövt tvätta ansiktet på morgonen om jag haft kokosolja för det har fari så bra in i huden och känns mjukt på morgonen. och min feta hy verkar uppskatta att int bli tvättad för ofta då e böri producer mer fett i såfall. (bra svenska jag å har, hehe). Men kan ju händ din hy fungerar annorlunda men du kan ju testa :) jag använder oftast int heller nån dagcreme eftersom jag haft kokosoljan hela natten så känns huden tillräckligt återfuktad på morgonen. int gör ja egentligen nå skillt med naglarna, nu som då om ja orkar bruk ja lägg en olja som förstärker naglarna men de e väldigt sällan. oftast har ja ju nude med glitter på ändorna, oftast är det just på ändorna som de bruk försvinn färg så då bruk ja bara fyll på med lite glitter istället för att laga om allt :) så ibland kan ja ha samma nagellack 1-2 veckor då ja bara fyller på. oj va de blev ett långt inlägg haha. hoppas du fösto nått av va ja ha skriva

Sara sa...

ahaa oej men de låter ju helt super om man int sku behöv göra knappt nå på moronen! :) ska testa å hoppas att de å sku fungera fö mej :) men dom dagar som du sminkar dej på moronen, sätter du bara smink direkt på ansikte utan nå annat? :P

Okej nå de oftast mina ändor som börja spricka å ibland så blir själva naglarna missfärgade, men de ju antagligen från själva nagellacket...men tror ja å ska börja köra på glittre, passar ju bra nu på våren också me ljusare färger :)
Å jo ja fösto allt! ;)
Förresten har ja ett tips me kokosoljan, min mamma gjorde en deo ti mej me typ jätte lite ingredienser å helt fri från all skit som e i vanliga deos. Och den fungerar sjukt bra, t.o.m. en långlänk eller ett bodypump-pass, visst svettas man men man luktar int ens svett efteråt! sådär om du ville ha tips på va man kan använda kokosoljan till!! :)

Pamela sa...

Oj deo ska ja testa att laga också. har sett recept på en del bloggar :) oftast sätter ja bara smink ovanpå men ibland om hyn känns torr på morgon bruk ja lägg en dagcreme från apoteket. men kokosoljan ger så myki näring åt min hud så ofta känner jag att jag klarar mig utan dagcreme. märker nog att hyn int producerar lika myki fett då ja bara tvättar ansiktet på kvällar å int två gånger om dagen som förr :)