29.4.12

Om Holland

Tänkte berätta lite kort om dagarna i Holland, för er som inte vet så reste jag med klassen dit eftersom Holland resan var en del av en kurs vi hade i skolan. Så om ni trodde att jag hade semester så hade ni fel, vi hade nämligen skola 4/5 dagar av resan. Vi bodde i Urecht vilket är den fjärde största staden i Holland om jag minns rätt och Utrecht har dessutom runt 60 000 studerande så det är en riktigt bra studiestad.

I skolan var vi grupperade i flera grupper, i min grupp var vi två finnar, två holländare och en dansk, alla grupper fick som uppgift att komma på ideer för att öka antal besökare under veckodagarna vid ett järnvägsmuseum i Holland, och tanken var att museumet skulle dra nytta av våra ideer och använda dem om de var bra.

Men förstås hann vi med massa annat också på sidan om skolan, barbequeparty, utgång, shopping m.m

I tåget från Amsterdam-Utrecht

Framme vid Stay okey hostel där vi bodde hela veckan. Jätte mysigt hostel och dessutom hörde frukost till.

De var helt sjukt vacker natur runtomkring och dessutom fanns det en åsna på bakgården och en massa hönor.

Vi hade hyrt cyklar och vi cyklade säkert över 100 km under hela veckan, jag har fortfarande ont i rövbenen.

I skolan lyssnade vi på x-antal föreläsningar...

...och sov lite :)
En dag hade vi skola i 12 timmar och kämpade på med våra ideer

Lärarna kom med öl & pizza så vi orkade arbeta bra ;)
Sista dagen skulle våra ideer presenteras åt lärarna, eleverna och åt någon från museumet.
En solig kväll hade vi barbequeparty vid ett beachhouse nere vid vattnet
Och jag åt den godaste maten jag någonsin ätit i hela mitt liv
Senare blev det utgång till ett ställe med gratis inträde om man var studerande och 1,50€ öl!!!!

Sista dagen i HL hade vi hela kvällen ledigt så då blev de flera timmars shopping på stan och middag på en mysig restaurang



Sista kvällen var vi så trötta så vi hängde bara vid hostellets pub och i rummen. Medan vissa kom hem från krogen 2h eller 30 minuter före vi skulla vakna och ta bussen till Amsterdam och flyget hem :D hehe
I stora drag har det varit en av de bästa resorna i mitt liv och jag har lärt mig så otroligt mycket under den här resan :)

Och jag ska helt klart till Holland flera gånger!!!

Inga kommentarer: